maandag 27 mei 2019

MEDIA // Trends en ontwikkelingen


Digitale abonnementen:
De tijden van krant- en televisieabonnementen zijn ondertussen zo goed als voorbij. Natuurlijk zijn er nog genoeg mensen die het liefst een echte, papieren krant in hun handen willen hebben of graag willen betalen voor hun lievelingsprogramma's op de televisie, maar de digitale versies hiervan trekken toch een groter publiek. Zo is te zien en te merken dat streamingdiensten, zoals YouTube, steeds groter worden en beter in beginnen te spelen op hun massapubliek. Er wordt niet alleen geld verdiend via influencers door middel van reclame en advertenties, maar tegenwoordig ook door middel van 'abonnementen'. Zo betalen de kijkers van een platform een bepaald bedrag per maand om hun favoriete content te kunnen bekijken. Zo heb je bijvoorbeeld 'YouTube premium', waarbij je 12 dollar per maand betaald om toegang te krijgen tot exclusieve content van YouTubers, om geen advertenties meer te krijgen en nog veel meer extra's (YouTube.com). Ook bekende kranten zijn meegegaan in deze ontwikkeling: zo betaal je voor een Volkskrant abonnement 3 euro per week om toegang te krijgen tot al hun digitale artikelen (Volkskrant.nl).

Alles voor de mobiel:
Alle media-organisaties moeten tegenwoordig rekening houden met een mobiele format van hun website. Niet alleen nieuwsartikelen worden voornamelijk via de telefoon bekeken, maar ook video's, foto's, blogs en andere websites. De mobiel is voor iedereen een middel waarbij je direct toegang hebt tot enorm veel informatie en media. We kijken sneller naar nieuwsberichten via onze telefoon om gelijk als eerste ervan op de hoogte te zijn (vaak ook omdat je een 'push-bericht' hebt ontvangen). Het is dan ook steeds belangrijker geworden dat mediawebsites gebruiksvriendelijker worden voor mobiele telefoons. Wat je nog vaak ziet gebeuren is dat websites gemaakt zijn voor laptops en computers, en natuurlijk worden deze ook nog wel gebruikt, maar het is tegenwoordig meer dan noodzakelijk om een mobiele versie hiervan te hebben. Zodra de website niet goed te lezen is en filmpjes niet kunnen afspelen zullen mensen snel afhaken. Het wordt dus steeds belangrijker dat media 'mobiel-vriendelijk' wordt. Gelukkig zie je bij veel media platforms al dat zij een app hebben ontwikkeld waardoor mensen nog beter gebruik kunnen maken van de dienst en ook meerdere apparaten kunnen gebruiken. Het afspelen van media via de mobiele telefoon is een trend die zich steeds meer ontwikkeld en steeds groter wordt.

Veel aandacht voor privacy:
Een nog verse gebeurtenis in de media is het 'Facebook Privacy schandaal' van afgelopen jaar. Hierbij werden de persoonlijke gegevens van 50 miljoen Facebook-gebruikers gedeeld met een champagnebedrijf van Amerikaanse president Donald Trump. Dit zorgde niet alleen voor ophef in Amerika, maar ook in meerdere landen over de hele wereld, waaronder Nederland. Het schandaal leidde uiteindelijk tot de invoering van een nieuwe privacywetgeving: "hierin staat dat bedrijven heel duidelijk moeten zijn over hoe ze met persoonsgegevens omgaan. Het moet makkelijker zijn om toestemming voor het gebruik van persoonsgegevens weer in te trekken" (van Lonkhuyzen, 2018). Ook vele mediabedrijven moesten hun algemene voorwaarden aanpassen wat klanten en hun persoonsgegevens betreft. Ook het publiceren van beeldmateriaal is strenger geworden: zodra er mensen gefotografeerd of gefilmd worden moet er altijd om hun toestemming gevraagd worden. Zodra zij hiermee akkoord gaan, mogen de beelden pas gepubliceerd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten