BNNVARAEen van de grootste mediapartijen is publieke omroepvereniging BNNVARA. Deze vereniging is ontstaan toen BNN en VARA besloten om samen te gaan werken op 1 januari 2014. Sinds september 2018 zijn de twee omroepen volledig gefuseerd: "wie lid was van één van de afzonderlijke omroepen, is per 1 september lid van BNNVARA" (Goossens, 2018). De omroepvereniging is te vinden in het voormalige VARA-pand op het mediapark in Hilversum (naast Het Museum van Beeld en Geluid). Ze hebben meerdere televisieprogramma's die te zien zijn op televisiezenders NPO 1, 2 en 3. Daarnaast beschikken zij ook over diverse radioprogramma's op NPO Radio 1, 2 en 3FM. Persoonlijk vind ik BNNVARA de grootste partij van alle drie de partijen die benoemd staan op deze blog. De meest populaire tv-programma's, onder andere Het NOS-journaal, worden bekeken op deze zenders. BNNVARA heeft dus een enorm bereik qua publiek en heeft dus ook veel invloed op dagelijkse mainstream televisie.

NATIONAL GEOGRAPHIC
Persoonlijk ben ik enorm onder de indruk van National Geographic. Niet alleen hebben zij een televisiezender, maar ook een tijdschrift en nieuwswebsite. Het mediabedrijf is dus op vele fronten representatief. Wel richt het bedrijf zich voornamelijk op thema's zoals natuur en wetenschap. Hun aanbod bestaat dan ook vooral uit artikelen over deze onderwerpen en uit documentaires waarbij verschillende onderwerpen uit de natuur en wetenschap aan bod komen. Daarnaast vindt er jaarlijks een National Geographic fotowedstrijd plaats, waarbij (amateur)fotografen hun inzendingen kunnen doen binnen het thema 'dier', 'landschap' of 'mens'. Ook kun je het National Geographic Museum bezoeken in Washington D.C, Verenigde Staten, waar verschillende exposities en evenementen te bezoeken zijn op het gebied van grote gebeurtenissen rondom de wereld.
YOUTUBE
Social media platform YouTube wordt door veel mensen nog niet helemaal serieus genomen. Wat voornamelijk bekend is van dit platform, is dat onbekende mensen video's (content) plaatsen en vervolgens bekend worden doordat zij duizenden en soms wel miljoenen kijkers hebben. Tegenwoordig is er zelfs meer publiek voor wat er geplaatst wordt op YouTube dan wat er bijvoorbeeld op televisiezenders te zien is. Hierbij gaat het met name over jongeren en jongvolwassenen als publiek: "26% van de jongeren (die meededen aan een jaarlijkse enquete) zeiden dat ze elke dag YouTube kijken, terwijl maar 25% aangaf dat zij naar (kabel)televisie keken" (McAlone, 2016). Wat je ziet gebeuren is dat niet alleen jongeren dit platform gebruiken, maar ook steeds meer volwassenen en zelfs ouderen. Dit komt voornamelijk doordat verschillende media gebruik maken van YouTube om hun video's op te plaatsen. Dit kunnen clips zijn die gebruikt worden voor nieuwsartikelen maar soms ook 'uitleg video's' waarin NOS op 3 bijvoorbeeld uitlegt waar de Europese verkiezingen van 2019 precies over gaan (youtube.com/user/NosHeadlines). Kortom, de media is voornamelijk online te vinden.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten