dinsdag 14 januari 2020

GAMES // Trends en ontwikkelingen

De Connector als functie
Een van de meest, voor mij als KE-er, interessante ontwikkeling in de game industrie is de functie van de Business Developer, naar mijn idee ook wel de Connector. Uiteraard heb ik dit veelal gehoord tijdens de bijeenkomsten van het vak Werkveldverkenning Games, maar nu heb ik het ook van iemand gehoord die daadwerkelijk deze functie uitoefent. Zo heb ik gesproken met Teun Aalbers, Business Developer van GainPlay Studio te Utrecht. "De functie als KE-er is lastig, omdat er nog geen duidelijk profiel voor hun is en het dus ook lastig is om te solliciteren. Maar toch hebben KE-ers echt een sleutelpositie in het bedrijf en zijn zij hard nodig voor management, planning, marketing etc" (Aalbers, 2019). Zo gaf hij mij de tip om tijdens de stage-periode van de opleiding zoveel mogelijk te laten zien wat je in je mars hebt en dat jij nodig bent voor een game-bedrijf. Ook een slimme tip is om je aan te sluiten bij een studio dat net is begonnen, zodat jij hen echt nog kan vormen in de organisatie. Bij een studio die al 10 jaar bestaat is dat erg lastig, en is het ook moeilijker om binnen te komen.

Meer gebruik van VR-games bij (onverwachte) bedrijven
Volgens Richie de Wit, Business Developer voor Dutch Game Garden, is een van de grootste trends in de game industrie op dit moment het gebruik van Games, en dan met name VR-games (Virtual Reality), bij (onverwachte) bedrijven. Waarom zou je denken? "Want, VR" (de Wit, 2019). Blijkbaar zijn VR-games in de ogen van veel bedrijven een nieuwe, frisse oplossing die ingezet kan worden voor verschillende problemen. Zo zie je steeds vaker dat VR wordt ingezet voor virtuele rondleidingen binnen een kantorencomplex of in de vorm van trainingen voor medewerkers. Zelf de Nederlandse Marine maakt gebruik van Virtual Reality (Metro Nieuws, 2019). VR wordt niet alleen ingezet voor praktisch gebruik, maar ook voor entertainment. Een van de grootste plekken waarin VR wordt ingezet is tijdens personeels- en bedrijfsfeesten. Volgens Metro Nieuws is dit dé manier om aandacht te trekken voor een bedrijf, en hier ben ik het zeker mee eens. Ook ik zie het steeds vaker voorkomen op onverwachte plekken en zie veel verdere potentie hiervoor in de toekomst.

Snelle groei van game-apps
Zodra je een kijkje neemt in de App store of de Google Play Store valt je hoe dan ook één ding gelijk op: een gigantisch aanbod van een hoop verschillende games. De app-markt is nog steeds big business, en elk jaar stijgt het aantal app-gebruikers. Daarnaast vinden grote online game-industrie bedrijven zoals Microsoft, Sony en Nintendo ineens nieuwe concurrentie van streamingsdiensten van bijvoorbeeld Google of Apple Arcade, aldus journalist Stephanie Stam van Frankwatching.com. De sleutel tot succes voor ondernemingen als het gaat om apps zal anno 2020 liggen in het aanbieden van content waar je publiek wil dat het aangeboden wordt, en dat is duidelijk de smartphone (Stam, 2019). Persoonlijk vind ik het groeiende aanbod van game-apps een interessante ontwikkeling, aangezien ik zelf van mening was dat het nu wat meer aan het uitsterven was qua interesse van gebruikers. Voor mij dan ook dé reden om deze trend/ontwikkeling mee te nemen in deze blogpost.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten